Zaburzenia przetwarzania słuchowego

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (ZPS), znane również jako centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD), to dysfunkcja mózgu, która wpływa na umiejętność odbierania i rozumienia informacji słuchowych. Osoby z ZPS mają prawidłowy słuch fizyczny, ale ich mózg ma trudności z przetwarzaniem dźwięków, co może prowadzić do różnych problemów. Objawy ZPS mogą się różnić w zależności od osoby, ale do najczęstszych należą:
  • Trudności z rozumieniem mowy – szczególnie w hałaśliwym otoczeniu.
  • Problemy z koncentracją uwagi podczas słuchania wykładu lub rozmowy.
  • Unikanie głośnych sytuacji – ze względu na nadwrażliwość na hałas.
  • Problemy z nauką – szczególnie z czytaniem i pisaniem.

INDYWIDUALNA STYMULACJA SŁUCHU DR K. JOHANSENA IAS.

Dla kogo.

Pracujemy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi:

  • małymi dziećmi ( od 3 r. ż),
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z dysleksją,
  • z ADHD,
  • z zaburzeniami koncentracji,
  • z zaburzeniami uwagi słuchowej,
  • z zaburzeniami percepcji słuchowej,
  • z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń,
  • z osobami z porażeniem mózgowym,
  • z osobami, które wykazują nadwrażliwość na dźwięki,
  • z osobami z autyzmem.

O metodzie

Twórcą treningu jest dr Kjeld Johansen – duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją ( www.dyslexia-lab.dk). Wykładowca na Uniwersytecie Pedagogicznym w Kopenchadze . W swojej pracy Johansen oparł się na doświadczeniach dr Christiana A. Volfa.

Zaletą metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena jest:

  • jej dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków, gdyż ma miejsce w domu dziecka,
  • to, że odbywa się w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu, co jest istotne dla wielu dzieci np. z autyzmem
  • w trakcje stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie.

Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym – istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.

Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej i nagranej na syntetyzatorze nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej sześć dni w tygodniu przez 10 do 15 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 6 do 8 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa około 8-12 miesięcy.

Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji, USA, Słowacji, Hiszpanii, Norwegii i Austrii. 

Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia nie tylko przetwarzanie bodźców słuchowych, ale również:

  • Zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
  • Czytanie,
  • Rozumienie mowy,
  • Artykulację,
  • Komunikację,
  • Samoocenę,
  • Harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,
  • Utrzymanie równowagi,
  • Koordynację ruchów,
  • Motorykę.

 

NEUROFLOW Aktywny Trening Słuchowy® dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (CAPD)

GDY DZIECKO SŁYSZY, ALE NIE ROZUMIE

Dobre słyszenie jest podstawą efektywnego komunikowania się i uczenia. Czy wiesz, że aż 30% dzieci z dysleksją oraz 40-50% dzieci z trudnościami w nauce ma zaburzenia przetwarzania słuchu?
Jeśli Twojemu dziecku nauka czytania/pisania, języków obcych przychodzi z trudem, nie może skupić uwagi, ma problemy w rozumieniu mowy w hałasie/nauczyciela w klasie, to należy sprawdzić, czy przyczyną trudności nie są zaburzenia przetwarzania słuchowego APD. Umów się na diagnozę w certyfikowanym ośrodku Neuroflow® i sprawdź ryzyko zaburzeń u dziecka. 

JAK WYGLĄDA TERAPIA?

Terapia Neuroflow ATS® jest aktywną formą treningu, który odbywa się on-line na specjalnie do tego stworzonej platformie internetowej.
Program pozwala na dostosowanie tempa i ćwiczeń do potrzeb dziecka i możliwości rodziców – trening prowadzony jest w domu pacjenta, pod kontrolą rodzica lub w gabinecie terapeuty.
Program jest dostosowany dla dzieci od wieku przedszkolnego do młodzieży. Do rozpoczęcia terapii w domu potrzebny jest komputer stacjonarny lub laptop, słuchawki stereofoniczne
i dostęp do internetu.

DLACZEGO WYMAGAJĄCY TRENING JEST SKUTECZNY?

To jak efektywnie mózg przetwarza bodźce słuchowe, wpływa na łatwość przyswajania wiedzy i komunikowania się. Nie ma innej drogi by osiągnąć mistrzowski poziom w danej dziedzinie, jak regularne ćwiczenia z coraz większym poziomem trudności, ale takim który motywuje, ale nie deprymuje. Tak właśnie działa nasz program. Neuroflow ATS® to unikalny trening słuchowy, który jest sprofilowany odmiennie dla każdego z podtypów klinicznych zaburzeń przetwarzania słuchowego (APD) i oparty na rzetelnych badaniach naukowych.

Scroll to Top